Cookie.

På acando.se använder vi cookies för att din upplevelse ska bli så bra som möjligt.

    Albinsson & Sjöberg

    Bättre kundkännedom med smidigare datainsamling.

    I och med digitaliseringen finns möjligheten att lära känna sina kunder och skapa marknadsföring som är skräddarsydd för respektive kund. Men för att kunna göra det behöver man samla, analysera och använda sig av kunddata. Tidningsförlaget Albinsson & Sjöberg tog hjälp av Acando när de ville ha ett nytt system för att samla sina kunddata och skapa digitala kampanjer.

    Albinsson & Sjöberg är ett tidningsförlag som ger ut 14 olika publikationer med fokus på motorsport och motorfordon. Med runt 110 000 aktiva prenumeranter är de störst i Norden i just det här segmentet. Det är dock inte bara inom tidningsvärlden som de etablerat sig som specialister på motorsport. De arrangerar dessutom ett stort antal mässor och event varje år, de äger arenor och muséer, och driver webbshoppar – alla inom samma nisch.

    "Vi hade gjort vår läxa väl och hade en stor kännedom om de utmaningar som väntade. Vårt val av Acando som leverantör grundades på flera olika aspekter men det handlade framförallt om Acandos vilja att bli en långsiktig leverantör som inte bara levererar ett system utan också tittar på de mjuka värdena" - Fredrik Bjerngren, marknadschef på Albinsson & Sjöberg

    När Albinsson & Sjöberg kom i kontakt med Acando hade de sedan ett par år tillbaka funderat över att implementera ett nytt CRM-system. Företagets nuvarande system var föråldrat och svårt att använda och dessutom fanns en stor del av data hos externa parter. Med alla data utspridda i olika system var det omöjligt att säkerställa datakvaliteten och få en överblick över kundbasen. De var i behov av ett system där de enkelt kunde samla kunddata från alla delar av verksamheten. För att kunna använda de data som samlats in och skapa riktade marknadsföringskampanjer, ville Albinsson & Sjöberg även implementera ett Marketing Automation-system.

    I början av februari 2017 påbörjade Acando processen att föra in CRM-systemet Dynamics 365 CRM och Marketing Automation-systemet ClickDimensions hos Albinsson & Sjöberg. Med den nya lösningen kan de samla alla data från prenumerationer, nyhetsbrev, eventdeltagande och köp i webbshoparna – på ett och samma ställe. De kan även segmentera kunderna och göra urval utifrån exempelvis vilket varumärke kunden visat intresse för eller hur länge personen varit kund hos företaget. Med de nyvunna kundinsikterna har de möjlighet att marknadsföra sig mot olika kundsegment och få större kännedom om sina kunder för att kunna bearbeta dem med relevanta erbjudanden och öka försäljningen.

    - Införandet har gått väldigt bra och vi är mycket nöjda med det resultat som Acando tillsammans med vårt egna team uppnått på kort tid. Vi ser införandet av CRM som en digital katalysator och är ett första steg i den digitala transformation som förlaget står inför. Resan för oss är precis påbörjad och vi ser Acando som en viktig partner även i framtiden, säger Fredrik.

    Vill du veta mer?

    Kontakta Marcus Remmerfors marcus.remmerfors@acando.com +46 (0)76-336 76 83