Cookie.

På acando.se använder vi cookies för att din upplevelse ska bli så bra som möjligt.

    ApoEx

    Ett modernt apoteksbolag som använder NetSuite.

    Jens Berlips, Apoex:s vd, hur såg det ut innan ni började arbeta med NetSuite och Alterview?

    Vi hade en egenutvecklad plattform baserad på öppen källkod för att lösa ordermottagning, webshop och kundhantering.

    Vilka utmaningar ville ni lösa genom att implementera NetSuite?

    Eftersom systemet som vi använde var egenutvecklat med interna resurser så la vi mycket tid på att underhålla och utveckla det befintliga systemet, dessa resurser ville vi frigöra för affärsutveckling av nya funktioner och för att vässa erbjudandet till våra kunder ännu mer. Vi ville också få bättre ordning och reda samt integrera bokföringen i våra affärsprocesser.

    Hur fungerade själva implementationsfasen?

    I vårt fall var det lite speciellt, vi använde en utvärderingslicens som vi utvecklade mot i 6 månader för att utvärdera, anpassa och integrera vårt system och våra data till NetSuite-plattformen. Efter perioden var vi så pass nöjda med NetSuite att vi därefter bestämde oss för att gå skarpt med plattormen och tog kontakt med Acando som hjälpte oss med avtal. På fredagen började vi migreringen av hela vårt gamla system och på söndagen så snurrade allt utan problem på NetSuite.

    "Det är unikt med ett system som erbjuder den typ av flexibilitet som NetSuite gör"

    Vad är nästa steg för er när det gäller affärssystemet NetSuite?

    Vi jobbar kontinuerligt med att vidareutveckla vår integration mot NetSuite, dels vad gäller effektivare CRM och förbättrade plock- och packsystem. Det är unikt med ett system som erbjuder den typ av flexibilitet som NetSuite gör. I övrigt handlar det mycket om internutbildning för att få våra medarbetare att använda systemet maximalt. Till exempel för säljansvariga att plocka fram CRM-listor i systemet på kunder som de inte har ringt.

    På vilket sätt tycker ni att det har blivit bättre?

    Allt fungerade precis som det skulle från dag ett, alla data migrerades utan problem och våra affärskritiska flöden fungerade som de skulle. Nu har vi uppfyllt vår målsättning med att frigöra utvecklingsresurser för andra projekt som är mer inriktade på att skapa mervärde för våra kunder. Vi använder NetSuite som administrationssystem (order, fakturering, CRM) och utvecklar alla integrationer samt front-end systemen (webb, kundbemötande) själva. NetSuite är kraftfullt och som kund har man stor valfrihet kring vilka delar man kan nyttja. Systemet är bra dokumenterat vilket gör att vi själva kan vidareutveckla systemet på ett kostnadseffektivt sätt.

    Vad kunde ha gjorts bättre, med andra ord, vad bör du som kund tänka på vid en implementation av NetSuite som affärssystem?

    Som jag har nämnt så har vi gjort saker lite annorlunda inbillar jag mig. Vi använde en utvärderingslicens i hela sex månader innan vi tog kontakt med Acando för att gå från testfas till skarp implementation. Trots att allt gick bra, bättre än vad vi trodde, så finns det mycket att vinna på att ta hjälp av Acando i ett tidigare skede för att säkerställa att du får ett bra stöd i implementationen.

    Hör gärna av dig!

    Vi är alltid intresserade av att höra mer om dina utmaningar.

    Jimmy Löfström jimmy.lofstrom@acando.com +46 (0)73-376 55 45

    Eller vill du bli kontaktad?