Cookie.

På acando.se använder vi cookies för att din upplevelse ska bli så bra som möjligt.

    Wenco

    Mobilapp för mer effektiv försäljning.

    Wenco är en varu- och tjänsteleverantör inom non-food segmentet, som regelbundet levererar produkter till över 15 000 större detaljhandelsföretag inom Europa. Säljkåren är beroende av en långsiktigt hållbar digital arbetsutrustning i sitt arbete, men 2010 hade den tidigare använda BlackBerry-lösningen hunnit bli utdaterad. Acando valdes som partner för att modernisera och uppdatera business intelligence-systemen och mobilisera alla processer.

    Wencos dåvarande BlackBerry-system uppfyllde inte längre kundernas krav på att enkelt kunna se och följa order via mobilen eller läsplattan. Tillsammans med Acando bestämde sig Wenco för att implementera en applikation via operativsystemet Android, som ger största möjliga frihet i användningen. Fältpersonalen på Wenco kunde med lösningen bära sin mobila enhet på armen för snabb åtkomst till appen.

    Förutom att uppdatera befintliga funktioner ville Wenco helt digitalisera kartläggningen och hanteringen av varusystemet. Genom att samla all realtidsinformation i appen och ge både region- och butikschefer tillgång till appen skapades en friktionsfri mobil process.

    "Systemet som utvecklats av Acando är lätt för de anställda att använda och övertygar med en hög prestanda och tillförlitlig integrering i våra backend-system." – Ralf Eschbach, IT-chef

    Mobil fältservice

    Säljare från Wenco besöker dagligen upp till tio stycken försäljningsställen. De scannar varorna som måste levereras med en handhållen scanner som är uppkopplad till en läsplatta via bluetooth. Signaturen är också digital. Beställningarna överförs sedan direkt till Wencos backend-system och behandlas där – utan manuella steg eller datastörningar.

    Således uppstår inga fel i processen och order kan behandlas utan dröjsmål. Papper kommer in i bilden först när kundservice överlämnar inventeringen eller orderna till butikspartnern. Dokumentet skapas också direkt på läsplattan och skrivs ut med en mobil skrivare i servicefordonet.

    Mobilhantering

    Säljcheferna är också mobila med den nya appen. För dem skapades direkt integration i Wencos business intelligence-system. De kan nu omedelbart se vilka order som gjorts i deras affärsområde och vad som redan har levererats. På så sätt kan de varje dag få en överblick över försäljningen i deras region.

    Dessutom har kundsupporten förbättrats: kampanjer finns direkt i läsplattan. Bilder på tillgängliga engångsposter kan visas och beställas direkt på plats.

    Planeringen har även blivit enklare: nya designer och ombyggnader av befintliga försäljningsställen finns inte längre i skissblocket, utan är också mobila. Hyllsystem kan skissas, omvandlas och diskuteras med butikschefen och överföras direkt till driftcentralen.

    Hör gärna av dig!

    Vi är alltid intresserade av att höra mer om dina utmaningar.

    Olof Åkesson Head of Sales olof.akesson@acando.com +46 (0)70-399 41 37

    Eller vill du bli kontaktad?