Cookie.

På acando.se använder vi cookies för att din upplevelse ska bli så bra som möjligt.

    Ledaren som gör affärer på ditt humör

    Musiktjänsten som leder utvecklingen inom digital annonsering.

    Den digitala revolutionen har format samhället och bland Sveriges företag är det många som har ställt om sina affärsstrategier. Men från ett historiskt perspektiv är omfattande förändringar inte något nytt. Företag har alltid anpassat sig till den teknologiska utvecklingen. Skillnaden med den digitala världen är att förändringstakten sker snabbare än någonsin. En otrolig utveckling på flera fronter har gjort att data på bara några år har gått från att vara obetydliga till att utgöra egna affärsområden. 

    När det blev officiellt att Spotify ville utöka sin insamling av privat data uppkom kritik som snabbt fångades upp av media

    Spotify är idag internationellt ledande inom sitt område. Sedan sin start 2006 har man lyckats att samla på sig över 60 miljoner användare världen över där 15 miljoner är betalande kunder. På den konkurrensutsatta marknaden i USA hamnade man överst på listan av vinstdrivande appar under 2015. Bakom det höga användarantalet finns en enorm datainsamling. Användare har tillsammans skapat mer än en miljard spellistor och över 20 miljarder kronor har betalats ut till skivindustrins rättighetsinnehavare. En effektiv hantering av data, från insamling till anpassning av kundmötet, är en av grundorsakerna till att Spotify kunnat växa så snabbt.

    Läs även

    Med data har man utvecklat nya affärsområden. Spellistor kan idag skapas utifrån lyssnarens humör och med hjälp av smarta annonser kan man utveckla en så kallad mood advertising.

    ”Brands can now target audience segments based on who they are (age & gender, geography, language), what they’re listening to (playlist, genre), and when and how they’re listening (time of day and by platform/device)” - Pressmeddelande, Spotify.

    Är du redo för GDPR?


    Men det var inte helt problemfritt att utveckla den nya tjänsten. När det blev officiellt att Spotify ville utöka sin insamling av privata data uppkom kritik som snabbt fångades upp av media. Hantering av kunddata är en känslig fråga och Acandos undersökningar av svenska företags digitala förmågor visar att integritetsfrågor kopplat till kundmötet är en utmaning för mer än hälften av Sveriges företag.

    Hör gärna av dig!

    Vi är alltid intresserade av att höra mer om dina utmaningar.

    Mattias Paulsson Stockholm mattias.paulsson@acando.com +46 (0)70-240 73 92

    Eller vill du bli kontaktad?