Cookie.

På acando.se använder vi cookies för att din upplevelse ska bli så bra som möjligt.

    När data skapar nya affärsområden

    Ta del av hur Kvarndammen skapat ett nytt affärsområde utifrån sina data.

    En otrolig utveckling på flera fronter har gjort att data på bara några år har gått från att vara något obetydligt till att utgöra egna affärsområden. Globala jättar som Facebook, Airbnb och UBER är några vanliga exempel på ledare som växt sig stora genom smarta datalösningar. Men även bland Sveriges företag hittar vi ledare. Läs mer om hur Kvarndammen använt data för att skapa ett nytt affärsområde.

    Datadriven prissättning

    Kvarndammen har lyckats ta tillvara på möjligheterna med digitaliseringen

    Kvarndammen startade sin affär med att auktionera ut bilar och har sedan början av 2000-talet flyttat över verksamheten till kvd.se. I sin digitala övergång upptäckte man snart ett behov av att värdera fordon snabbt och enkelt. Man inledde sin satsning bilpriser.se vilket idag har kommit att bli Sveriges mest populära tjänst för fordonsvärdering.

    Det är inte bara på konsumentsidan som intresset har vuxit sig stort. Kvarndammens stora tillgång till egna och externa data har medfört att man kunnat skapa prissättningsmodeller som företag inom finans- och bilhandeln har visat intresse för. Man vill kunna prissätta fordon i en högre takt än förut samtidigt som de framställda data ska vara korrekt. Kvarndammen har alltså genom sin innovativa modell lyckats skapa ett helt nytt affärsområde

    Vi omvandlar data till affärer


    ”Vi har vågat utmana den klassiska frekventistiska synen på statistiskt analysarbete och istället valt en mer bayesiansk filosofi. En framgångsfaktor för bilpriser och vår värderingsmodell är att vi tidigt insåg vikten av en bra och ytterst detaljerad dataprecision. Detta, i kombination med att vårt värderingsteam har en spetskompetens kring bilar, har lagt grunden för vår framgång. För idag kan i stort sett vem som helst samla in stora mängder data, men det som ger kvalitet är enligt mig machine learning i kombination med vassa mänskliga hjärnor. Människan ska alltid vara bättre än maskinen, men maskinen kommer alltid vara snabbare på att räkna. Det ena ska aldrig utesluta det andra” - Jonas Björkman, vd KVD.

    Hör gärna av dig!

    Vi är alltid intresserade av att höra mer om dina utmaningar.

    Mattias Paulsson Stockholm mattias.paulsson@acando.com +46 (0)70-240 73 92

    Eller vill du bli kontaktad?