Cookie.

På acando.se använder vi cookies för att din upplevelse ska bli så bra som möjligt.

    Tydliga fördelar när kartor används med data

    Smarta telefoner gör Sveriges konsumenter mer uppkopplade än någonsin. Mer än 75% äger en smartphone och mer än 60% mobilsurfar varje dag enligt Internetstiftelsen i Sverige. Med teknologi som geolokalisering kan Sveriges företag utveckla sina ambitioner att nå ut till konsumenterna. Vi förklarar hur innovativa ledare bland Sveriges företag lyckats anpassa sitt dataflöde med hjälp av kartan.

    Smartare fiske

    Användargenererade tips hjälper dig att hitta de bästa fiskevattnen utifrån 750 000 registrerade fångster på mobilappen FishBrain, det ledande forumet för fiskare. Sedan sin start 2013 har man lockat till sig mer än 1,5 miljoner användare. Med en sådan stor mängd data kan man förutspå hur fiskarter kommer att röra sig. Användargenererad information kombineras med data om väder och tidigare prognoser och man kan förutspå fiskarnas rörelsemönster. Via en karta får användarna bland annat tillgång till information om platsernas fiskevatten, historia och bilder.

    Bakom appen finns en avancerad uppsättning av algoritmer som kombinerar olika typer av data

    Kartans funktion har visat sig vara så uppskattad att den används för andra ändamål än fiske. Den amerikanska miljömyndigheten FWS tar hjälp av appen för att kunna lokalisera och förhindra fiske av utrotningshotade arter. 

    Läs även

    Den svenska stiftelsen är världsledande

    Den svenska stiftelsen Flowminder har sedan sin start 2007 forskat kring hur man med anonymiserad data från mobiltelefoner kan förenkla räddningsarbetet i katastrofområden. Genom att samla in rörelsemönster från mobiltelefoner kan man kartlägga hur stora grupper rör sig, vilket är viktig information i räddningsarbeten.

    Tekniken med rörelsemönster kan tillämpas i olika syften och det finns stor framtidspotential 

    ”Mycket talar för att den här typen av begränsningar har hindrat materiel och hälsopersonal att nå drabbade områden. Samtidigt är det oklart vilken effekt de haft på vanliga människors rörlighet då många människor hittat vägar att undgå restriktionerna. Den typen av frågor skulle en sådan här analys kunna ge svar på” - Linus Bengtsson, en av grundarna.

    Vi omvandlar data till affärer


    Många företag har arbetat med liknande lösningar. Kartläggningen av ebola är ett exempel på initiativ som hjälpt både organisationer och privatpersoner. Men det är inte alla försök som slutat lika bra. Googles satsning Flu Trends lades ner efter bara några månader. Man hade utvecklat en algoritm som kunde förutspå influensaspridningar baserat på vilka sökningar folk gjorde i ett område. Men efter att det visade sig att prognoserna var fel övergav man projektet. Problemet var att folks sökvanor ändrades med tiden och att det inte fanns några tydliga skillnader i de sökningar som gjordes i områden som inte hade drabbats.

    Hör gärna av dig!

    Vi är alltid intresserade av att höra mer om dina utmaningar.

    Mattias Paulsson Stockholm mattias.paulsson@acando.com +46 (0)70-240 73 92

    Eller vill du bli kontaktad?