Cookie.

På acando.se använder vi cookies för att din upplevelse ska bli så bra som möjligt.

    IoT inom logistik- och transport

    Under Logistik- och Transportmässan deltog vi på ett seminarium om Internet of Things (IoT) - en tidsresa som tog oss från industriella revolutionen fram till 2030. Med ämnen som involverade allt från regeringens klimatmål, sensorer och dataanalys till lastbilar och design thinking. Och hur kan egentligen legobyggande hjälpa företag att ta steget in i IoT?

    Logistik- och transportbranschen är på många sätt en konservativ bransch. Där exempelvis IT-branschen har genomgått enorma förändringar, går en lastbilstransport till på mer eller mindre samma sätt som den gjort sedan de första lastbilarna lanserades. Det är dessutom en bransch där den generella lönsamheten är låg jämfört med många andra branscher, vilket givetvis påverkar möjligheten att ta risker och bedriva utvecklingsprojekt.

    Postboxar som kan öppnas med mobiltelefonen är ett bra exempel på när man använder infrastrukturen och utrustar den med ny teknik

    Regeringen har satt ett ambitiöst klimatmål med ambitionen att nå en 80% fossilfri fordonsflotta i Sverige till år 2030. De största möjligheterna ser man inte i teknikförbättringar, utan snarare i ökad effektivitet och förändrat kundbeteende. Men för att komma dit krävs smarta system som kan fatta beslut i realtid, samt kundnära relationer vid produktutveckling av logistiktjänster.

    Tobias Åbonde på Bring berättade under seminariet om hur de i sin produktutveckling använder digitala verktyg för att nå och få direkt återkoppling från digitalt mogna slutkonsumenter. Detta arbetssätt står i skarp kontrast till hur de arbetade tidigare, där majoriteten av kundåterkopplingen kom från årliga kundundersökningar. Resultatet av det täta samarbetet har blivit att man kan arbeta iterativt och skapa resultat som är både kundanpassade och billiga att ta fram. Mycket av Brings produktutveckling fokuserar på att använda existerande infrastruktur och berika den med ny teknik.

    Subway

    Ett bra exempel är postboxar som kan öppnas med hjälp av mobiltelefonen. Dessa har placerats ut i tunnelbanorna i Stockholm, initiativet förenklar både ”sista milen”-distributionen för transportören samt levererar en bra kundupplevelse för konsumenter som hellre hämtar sitt paket på vägen hem från jobbet än tar en omväg förbi en vanlig utlämningsplats.

    Upptäck nya affärsmöjligheter med Internet of Things


    Exemplet med postboxarna utvecklades när Stellan Flinkfeldt och Fredric Sandell från Acando äntrade scenen och förde diskussionen vidare mot ämnet IoT. De diskuterade hur vi dras in i en värld full av sensorer och enheter som alla är uppkopplade till molnet och som alla kan kommunicera med varandra. Men sensorer har vi alltid använt, skillnaden är att de idag är väldigt mycket billigare och att vi har större möjlighet att samla in, processa och använda data för att skapa insikter till verksamheten. Stellan gav konkreta exempel på hur billiga sensorer kan användas för att förenkla transport av gods, samt lagerhantering. Tekniken är mogen, men är vi? Hur skall man egentligen göra för att ta del av denna fantastiska resa?

    Riskbenägenhet är inte ett signum för logistik- och transportbranschen, dessutom tillhör logistiken ofta en värdekedjas mer kritiska processer, ett fel i till exempel ett lagersystem kan lamslå hela verksamheten. Så hur skall man då kunna testa nya produkter utan att behöva göra en dyr och riskfylld implementation? Svaret är design thinking, en strukturerad metod för innovation som vunnit stor popularitet under de senaste åren, och som bland annat används av Google och Facebook.

    Lager

    Förr var hindret ”vi kan inte ta investeringen”, men idag kan vi jobba prediktivt på ett helt annat sätt eftersom kostnaderna är så små

    Design thinking är hypotesdrivet och uppmuntrar till många snabba iterationer av simpelt prototypande under utvecklingsfasen av nya lösningar. IoT är komplext och den tekniska utvecklingen går snabbare än någonsin, dessutom är många människor av naturen skeptiska till teknisk utveckling. Design thinking hjälper till att avdramatisera komplexiteten och involverar fler intressenter än bara experterna. Logistik är inte bara en fråga för logistiker, det är även en fråga för exempelvis marknadsföraren eftersom det är en viktig del av den totala kundupplevelsen.

    Så hur kan man göra en prototyp av ett lagersystem? Det lyser i ögonen på Fredric och Stellan när de visar robot-legosatsen Mindstorms och visar hur den på bara några timmar kan användas för att bygga upp en prototyp av ett lagersystem. I satsen finns dessutom massvis av sensorer som kan monteras in i systemet för att påvisa och testa olika typer av funktionalitet. Det kanske låter simpelt, men det är oerhört kraftfullt. Man behöver inte vara expert på ämnet för att kunna komma med värdefulla insikter i en sådan övning. Människor gillar att klämma och känna, och om modellen är fysisk blir den genast mycket mer verklig och intressant. Leken för människor samman.

    Hör gärna av dig!

    Vi är alltid intresserade av att höra mer om dina utmaningar.

    Magnus Carlsson magnus.carlsson@acando.com +46 (0)73-082 52 51

    Eller vill du bli kontaktad?