Cookie.

På acando.se använder vi cookies för att din upplevelse ska bli så bra som möjligt.

    Hur ska vi hänga med i teknikutvecklingen och närmar vi oss storföretagens död?

    Tre spaningar från Almedalen 2017.

    I början av juli var Acando på Gotland för att mingla, debattera och snappa upp samtidstrenderna under Almedalsveckan. Erik Brandrup-Wognsen från Acando delar med sig av några spännande spaningar som han gjorde på plats.

    Digitalt högt på organisationsagendan – men fortfarande en utmaning


    Ungefär 400 av de 4 000 seminarierna som hölls under Almedalsveckan handlade om digitalt och digitalisering. Dessa arrangerades av små och stora organisationer från både offentlig sektor och näringslivet. Seminarierna handlade om hur otroligt viktigt det är med digitalisering och de jag besökte var dessutom av den tröttsamma karaktären där alla håller med varandra. Kort summerat lät de så här:

    Moderatorn: digitaliseringen är otroligt viktig för oss!
    Alla i panelen: för oss med!!
    Moderatorn: vi är inte så bra på det...
    Alla i panelen: inte vi heller...
    Moderatorn: men vi har gjort en cool grej som vi gillar att visa upp, kolla här!
    Alla i panelen: vi med! Kolla här, och här, och här!
    Moderatorn: vilket härligt samtal det här blev. Tack för det!

    Digitaliseringen verkar fortsatt vara en extremt viktig fråga. Samtidigt anser ledare för stora organisationer att de inte har förmågan att hantera förändringen.

    Vi hjälper företag att bli ledare i det digitala landskapet

    Det stora företaget är dött, eller?


    En annan sak som alla företagsledare verkade vara överens om i Almedalen 2017 var att stora organisationer är sämst. Sämst på allt. Den centrala frågan var hur man ska bli som det lilla företaget, som en start-up, för de är bäst. Bäst på allt. Stora företag är behäftade med ett kraftigt immunförsvar mot nyfikenhet och egna initiativ. Det går inte att göra något nytt och allt du har med dig sedan tidigare är bara en börda eller, kanske ännu troligare, en stoppkloss. Det gamla måste bort, alla måste dö.

    Jag tycker att bilden är överdriven. Det stämmer att små och stora bolag är bra på olika saker. Många idag små bolag kommer att bli stora och många idag stora bolag kommer att försvinna. Andra bolag kommer att bli gigantiska och ytterligare några kommer anpassa sig och överleva. Många av de största bolagen har enorma tillgångar som kommer vara tillgångar under lång tid framöver. De har också tillgångar som gör det möjligt för dem att vara innovativa på sätt som är omöjliga för de små. Men ingen i Almedalen verkar ha trott på de stora bolagen.

    byggnad

    Vikten av att förstå både teknik och mänskliga beteenden förstärks


    Vurmen för automatisering, robotisering och AI var skyhög i Almedalen. Hos oss kunde man mingla med roboten Pepper, en spaning från dagligvaruhandeln var att inom en inte allt för avlägsen framtid kommer majoriteten av alla konsumentköp göras utan konsumentinblandning och Volkswagen siade om att en stor del av alla bilar kommer vara självkörande 2030. De allra flesta som talade om ämnet var positiva, väldigt få av Nick Boströms farhågor kring AI som vår primära existentiella risk hördes. Personligen tror jag fortfarande att AI som världsutplånare är ett bekymmer att ta på allvar, men om man bortser från det så var det istället utmaningar kopplade till beteende, kultur och policys som diskuterades:

    På ett seminarium delade Klas Eklund med sig av ett citat från Marx och hävdade att även om produktionsmedlen ökar exponentiellt i vår tid så kommer inte arbetskraften, samhällsstrukturen och kulturen att hänga med. Utvecklingen av AI och robotisering kanske går vansinnigt snabbt men framfarten kommer att hindras av att vi är för tröglärda, konservativa och nostalgiska. Om det stämmer är det ännu viktigare att var med och driva den sociala utvecklingen i förhållande till den tekniska.

    Erik Brandrup-Wognsen erik.brandrup-wognsen@acando.com +46 (0)70-250 76 58