Cookie.

På acando.se använder vi cookies för att din upplevelse ska bli så bra som möjligt.

    Loyalty Program Study 2017

    Loyalty Program Study 2017

    Skapar lojalitetsprogram verkligen lojala kunder? För att ta reda på det har Acando genomfört en djupstudie av svenska lojalitetsprogram. 20 ledande bolag inom olika sektorer av detaljhandelsbranschen har intervjuats.

    Bara 35% har en tydlig lojalitetsstrategi

    När företagen i vår lojalitetsstudie fick lista de största framgångsfaktorerna för ett lyckat lojalitetsprogram hamnade en tydlig och välanpassad lojalitetsstrategi i topp. Men bara 35% av företagen svarade att de faktiskt har en sådan på plats. Detta bekräftar vår tes om att det finns en brist på övergripande lojalitetsstrategi utöver att ge kunderna rabatter när de handlar ofta. Anledningen till att man inte har en strategi på plats är framförallt bristande resurser och uppmärksamhet från ledningen.

    Förutom att sakna strategi för lojalitetsprogrammet, saknar många även tydliga processer och de rätta verktygen. Färre än hälften av företagen i studien uppger att de har tydliga och väl implementerade processer i sitt lojalitetsprogram och endast ett av fem företag anser sig ha de rätta systemen och verktygen. Detta skapar onödigt hög arbetsbelastning och hindrar lojalitetsprogrammen från att nå full effekt.

    För att få lojala kunder krävs mer än att dela ut mängdrabatter. Företagen måste förstår sig på kunderna och deras beteenden. Men väldigt få av de medverkande i studien känner att de verkligen förstår vad kunderna vill ha. Vi ser att företagen måste börja använda sig av modern teknik och externa informationskällor för att få en bättre bild av varje kund och för att kunna individualisera erbjudanden som ger ett mervärde för kunden.

    Vill du ta del av studien? Ladda ner den här.

    Insikter från studien

    Acandos Podcast Kundklubb - en framgångsfaktor i dagens digitaliserade värld?

    Hur vanligt är det att företag har en kundklubb i dagens digitaliserade värld? Och kan man driva kundlojalitet med hjälp av gamification? I det här avsnittet av Acandos Podcast tittar vi på resultatet av vår lojalitetsstudie.

    Hör gärna av dig!

    Vi är alltid intresserade av att höra mer om dina utmaningar.

    Christian Haeger christian.haeger@acando.com +46 (0)70-262 23 45

    Eller vill du bli kontaktad?