Cookie.

På acando.se använder vi cookies för att din upplevelse ska bli så bra som möjligt.

    Trender och insikter från Retail Awards 2018

    Svensk Handels årliga Retail Awards samlar ledande retailföretag där tolv pristagare i år fick ta emot pris i olika kategorier. En gala som lyfter fram, belönar och hyllar framgångsrika företag, personer och satsningar inom handeln. Acando var såklart på plats för att spana och speja.

    Svensk Handels årliga Retail Awards samlar ledande retailföretag där tolv pristagare i år fick ta emot pris i olika kategorier. En gala som lyfter fram, belönar och hyllar framgångsrika företag, personer och satsningar inom handeln. Och ett utmärkt tillfälle för oss på Acando att ta del av insikter och fånga nya perspektiv och förmågor som är viktiga för att utvecklas inom branschen. Helena Alderud och Frederic Saller är retailexperter inom Management Consulting, och var Acandos representanter på plats. De sammanfattar tre spaningar och reflektioner kring vinnarnas framgångar och juryns motiveringar. 

    Hållbarhet och transparens avgörande framgångsfaktorer för lojalitet

    Polarn O. Pyret har gått ifrån den traditionella rabattdrivna kundklubben och laddat sitt lojalitetsprogram med nya värden

    Retail Awards

    Polarn O. Pyret Plus vann pris i kategorin Årets Lojalitetsprogram. Motiveringen var att de lyckats väl med att kombinera sin försäljning med hållbarhet. Med filosofin att varje plagg ska hålla för minst tre barn, har man utvecklat en tjänst för Polarn O. Pyret Plus och VIP-medlemmar, och till självkostnadspris för andra kunder. Där man kan komma in och laga barnens kläder. Här har polarn O. Pyret skapat en trogen kundskara.

    - Det är ett bra exempel på hur man med miljömedvetenhet och fokus på kvalité, snarare än rabatter, byggt en community med lojala kunder. Polarn O. Pyret har funnits sedan 1976 och är ett lysande exempel på hur man kan transformera sig för att passa i en ny tid. Kunden har idag nya krav och nya förväntningar på dig som företag, säger Frederic Saller. 

    Den nya generationen förväntar sig medvetna produkter och ett varumärke de känner att de kan stå för

    I en tidigare artikel berättade vi om den nya generationens köpmönster och värt att tillägga här är den hållbarhet och transparens som de förväntar sig. Den ekonomiska krisen 2008 gjorde avtryck på den nya generationen, vilket har resulterat i att många vill säkerställa hållbarhet för att ge tillbaka till samhället och miljön. Och på samma sätt som de litar mer på trovärdiga och inflytelserika personer snarare än traditionell reklam, förväntar de sig medvetna produkter och ett varumärke de känner att de kan stå för.

    Det är något som Polarn O. Pyret lyckats ta till vara där man gått ifrån den traditionella rabattdrivna kundklubben och ladda sitt lojalitetsprogram med nya värden. Här är Polarn O. Pyret ett bra föredöme i den hållbarhetstrend som blir allt tydligare.

    - Claes Ohlsson som vann årets pris i kategorin Hållbara butik/Butikskedja är också ett bra exempel på hur företagen skiftat till att tänka mer hållbart. Kedjan satsar bland annat på reservdelar, service i egna verkstäder och uthyrning av verktyg samtidigt som försäljningen av mer hållbara produkter har ökat. Att gå ifrån ägande och försäljning, och satsa mer på uthyrning är en satsning i den riktning som ska bli intressant att följa, fortsätter Frederic. 

    Vi hjälper retailföretag att förbli relevanta

    Nya sätt att möta kunden – digitalt och fysiskt

    I takt med digitaliseringsvågen och behovet av att differentiera sig finns det stor förbättringspotential när det gäller att förädla och förbättra kundmötet

    Retail Awards

     - I takt med digitaliseringsvågen och behovet av att differentiera sig finns det stor förbättringspotential när det gäller att förädla och förbättra kundmötet. Här är tekniken en viktig tillgång tillsammans med kundinsikt för att kunna skräddarsy ett personligt och nära möte med kunden, säger Helena Alderud. 

    Det vi på Acando däremot kan uppleva är att i många situationer kan det i den snabba förändringstakten ske att företaget glömmer medarbetarens vikt. I mångt och mycket är det medarbetaren som har den direkta kontakten med kunden och är ofta den som lämnar ett bestående avtryck hos kunden i en kundresa.

    Läs även

    Medarbetarna – en strategisk tillgång i slaget om en bättre kundupplevelse

    Under galan delade juryn ut priset i kategorin Årets Ledare. Men Årets Medarbetare hamnade något i skymundan

    Retail Awards Acando

    Kunden ställer inte bara nya krav kring en digital skräddarsydd upplevelse utan också ett personligt bemötande både digitalt och fysiskt. Att ha kunniga och engagerade medarbetare är inte bara en fördel längre, utan ett måste.

    Under galan delade juryn ut priset i kategorin Årets Ledare. Men årets medarbetare hamnade något i skymundan då detta pris delades ut mot slutet och när några redan lämnat middagen. Det var däremot många företag som talade om hur viktigt det är att även lyfta medarbetaren och förstå att ett lyckat kundmöte börjar hos just medarbetaren

    Det finns spännande exempel där man gått från en situation där personalen ibland vet mindre än den pålästa kunden till att medarbetarna, med hjälp av modernt stöd, fått vara med att skapa en helt ny typ av lojalitetsskapande och försäljningsfrämjande kundmöten. Där man till exempel vävt in proaktiv dialog, storytelling om produkter,  och rådgivande försäljning. Mer om denna utvecklingen i en kommande artikel.

    Vi ser att de företag som lyckas få en förståelse för företagets gemensamma mål och vision, och realiserar denna effekt genom strategiska samt operativa initiativ och därmed har ett gemensamt fokus framåt för hela sin organisation - har en stark fördel. Det innebär också att ofta våga ge makten åt medarbetaren att ta initiativ i hur de lyckas med kundmötet.

    -För detta krävs rätt ledarskap, tydliga mål, tydliga förväntningar och en väl fungerande intern kommunikation. Att ge rätt förutsättningar till medarbetaren för att möta kunden kommer att bli ännu viktigare framöver när retailföretagen tar itu med ”kundresan”.  Din medarbetare blir helt avgörande för att realisera effekten av satsningar på kundupplevelsen i alla kundinteraktioner; support, i butik och inte minst numera i leveranser och returer, förklarar Helena.

    Vikten av fokus i en föränderlig värld 

    Att förstå skillnaden mellan varför, vad och hur man genomför en digital satsning är avgörande

     - Jag ser en tydlig skillnad mellan de företag som har lyckats kommunicera sin vision och mål, verksamhetsplan och sina önskade prioriterade effekter ut i hela organisationen. Till skillnad mot de som inte fått med sig alla medarbetare. I de flesta fall finns det mycket kunskap och energi hos medarbetarna och då är det otroligt viktigt att rikta all denna gemensamma energi mot ett gemensamt kommunicerat mål, säger Helena som arbetar med strategiska och operativa verksamhetsplaner i just retailföretag.

    Lyko som ökade sin försäljning 2017 med 26 procent vann priset i Årets E-handel. De delgav sin strategi för hur de lyckats och påvisade vikten av att fokusera på en kanal i taget. När vi dagligen kämpar med att finnas i flera kanaler samtidigt blir det allt viktigare att jobba med fokusområden. Här blir det tydligt att kunna särskilja projektmål och effektmål. Att inte fastna i snabba operativa insatser utan att veta den strategiska riktningen är avgörande om du vinner eller försvinner i det digitala racet.

    Att förstå skillnaden mellan varför, vad och hur man genomför en digital satsning är avgörande. På så sätt kan detaljhandeln bygga redundans snarare än att släcka bränder.

    Frederic Saller Stockholm frederic.saller@acando.com +46 (0)70-605 10 95
    Helena Alderud Stockholm helena.alderud@acando.com +46 (0)73-207 47 35
    Retail spelar roll. På riktigt.

    Hör gärna av dig!

    Vi är alltid intresserade av att höra mer om dina utmaningar.

    Anders Gunnarsson anders.gunnarsson@acando.com +46 (0)70-351 31 11

    Eller vill du bli kontaktad?