Cookie.

På acando.se använder vi cookies för att din upplevelse ska bli så bra som möjligt.

    Retail-trender 2017

    Fler robotar, mer effektiva butiker, transparenta varumärken, ”retailtainment” och personaliserade produkter. Dessa är några av de trender som vi ser kommer vara aktuella under 2017.

    #1 Artificiell intelligens – robotar och röststyrning

    Robotar kommer förutom att plocka frukt och grönt även kunna känna på dem om de är mogna eller inte

    Artificiell intelligens är något som det pratas om väldigt mycket i detaljhandelsbranschen idag. Robotar används allt oftare både för att ersätta människor, för att kostnadseffektivisera i de fysiska butikerna och för att förenkla för konsumenterna. McKinsey beräknar att en robot kan utföra 47% av de uppgifter en person som jobbar med försäljning utför och i takt med att robotarna blir bättre på att förstå människor och interagera med oss, hoppar fler företag på trenden. Brittiska Ocado, som är en utav storspelarna inom dagligvaruhandeln på nätet, har tillsammans med ett antal europeiska forskningscenter tagit fram en robotarm som ska ersätta människor i de situationer där de fortfarande behövs. Robotarmen har redan börjat användas vid lösplock av frukt och grönt.

    En annan del inom artificiell intelligens som tar allt större plats inom detaljhandeln är röststyrning och då framförallt röstdrivet sök. Gartner tror att 30% av allt sök kommer vara skärmlöst år 2020 och både Google och Amazon satsar just nu mycket på röstdrivet sök. Amazon har exempelvis utvecklat den personliga assistenten Alexa som bland annat kan beställa hem varor genom röststyrning.

    #2 Digitalisering leder till effektivisering

    Det råder en stor konkurrens på detaljhandelsmarknaden idag och även om omsättningen ökar står lönsamheten still, samtidigt som e-handeln tar en allt större andel. Därför måste de fysiska butikerna effektiviseras och locka fler kunder. En trend som vi ser inom det här området är kassa- och personallösa butiker. Butikerna minskar inte bara på köandet, de blir även mer kostnadseffektiva eftersom de inte kräver betald personal på plats. Amazon är en utav de aktörer som kommit längst i sin satsning på den här typen av digitaliserade butiker. I början av 2017 lanserade de en Amazon Go-butik i Seattle. Istället för kassor har butiken utrustats med små sensorer som filmar kunderna när de kommer in i butiken och varorna när de lämnar butiken. Priset på varorna dras sedan direkt från kundens Amazon-konto. I och med de effektiviseringar som digitaliseringen leder till, blir alltså kassatjänsterna färre. British Retail Consortium tror att en tredjedel av kassatjänsterna i England kommer att vara borta redan år 2025, till stor del på grund av digitaliseringen.

    kundvagn

    Många företag jobbar även på att hitta mer effektiva sätt att förstå kunden och hålla koll på varor och personal. En ny teknik inom området är företaget Zebras ”Smartsense for Retail”. Med tekniken kan hela butiken scannas av och det blir enklare att lokalisera butikspersonalen, varorna och kunderna. Genom övervakning av var varorna befinner sig i butiken finns möjligheten att enklare se vilka hyllor som saknar varor och förhindra stölder. Tekniken gör också att företagen kan ge sina kunder personanpassade rabatter baserat på vad de köpt innan och hur mycket de handlat för under pågående köptillfälle. Om värdet i varukorgen exempelvis är väldigt högt, kan företaget ge kunden en rabattkupong på en vara direkt i butik.

    Digitaliseringen möjliggör även stora effektiviseringar i leveransen av varor och just nu ligger fokus framförallt på att kostnadseffektivisera den sista delen av leveransen – som är dyrast eftersom transporten ofta blir kundunik. Företaget Starship Technologies har gått ihop med Mercedes Benz och tagit fram en drönare som fungerar som en vandrande kundkorg. Drönaren utgår från en Mercedes Benz-van som har plats för totalt 56 stycken drönare, och kan åka den sista biten till kunden på egen hand. Med hjälp av beräkningar berättar mjukvaran för föraren av vanen var hen ska ställa den för att alla drönare ska kunna komma fram till kunden så enkelt som möjligt. Drönarna kommer till en början att leverera mat i utvalda delar av USA och Europa, bland annat från amerikanska pizzakedjan Domino’s Pizza.

    Läs även

    #3 Transparens och hållbarhet allt viktigare

    Nästan tre av fyra konsumenter skulle betala mer för en produkt när företaget gett full insyn i produktionen

    Dagens konsumenter lever i ett informationssamhälle och nöjer sig inte längre med att inte veta allt om de produkter som de ska köpa. Till följd av den här utvecklingen har många företag insett vikten av att vara transparenta mot sina kunder och använder sig av transparent prissättning och mer djupgående produktinformation. Ett företag som satsat på transparens är det amerikanska modeföretaget Everlane. De talar om för konsumenterna vad varje steg i värdekedjan kostar, så att konsumenten i sin tur kan räkna ut vad profiten blir för bolaget. Men det är inte bara kostnaden som dagens konsumenter vill få reda på. I och med att vi blir allt mer medvetna om den miljöpåverkan som produktion och konsumtion står för, har hållbarhet blivit ett hett ämne inom detaljhandeln. Företagen blir allt mer generösa med informationen kring var ingredienserna i produkterna kommer ifrån och var de är tillverkade. På så vis kan konsumenterna ta ställning till om de vill handla från företagen utifrån var produkterna kommer från och företagen måste i sin tur bli bättre på att faktiskt ta reda på det själva.

    Att vara transparent leder alltså till större kundlojalitet. Label Insight har gjort en undersökning där slutsatsen är att det företag som bygger ett transparent varumärke, får mer lojala kunder. I undersökningen svarade hela 94% av de tillfrågade att de skulle vara lojala mot ett företag som är totalt transparenta.

    #4 Store 4.0

    När fler konsumenter blir digitala, gäller det för de fysiska butikerna att utveckla sina koncept och jobba mer mot att ge kunderna vad de vill ha. Det blir viktigare att inspirera kunderna och ge dem mer bekvämlighet när de handlar. I och med att möjligheten att handla online finns, gäller det att ge konsumenterna en anledning till att besöka den fysiska butiken. Det kan exempelvis handla om att erbjuda kunderna en upplevelse utöver shoppingen. Urban Outfitters är ett företag som anammat trenden som har kommit att kallas ”retailtainment”.  De köpte nyligen upp restaurangkedjan Pizzeria Venti och har börjat integrera restaurangerna i sina butiker. I flera av butikerna finns även möjligheten att ta en kaffe, köpa böcker och besöka frisören.

    pekskärm

    Ytterligare ett sätt att locka kunderna till den fysiska butiken är att få den att likna butiken på nätet. Klädmärket Rebecca Minkoff har försökt sig på detta genom att gå ihop med eBay för att ta fram provrum utrustade med Kinect-sensorer som spelar in kundernas rörelser, har justerbart ljus, pekskärmar och ett språningssystem som identifierar varje kund och kommer ihåg de plagg som kunden inte tar med sig från provrummet. På lång sikt vill eBay med dessa butiker kunna härma köpupplevelsen som kunderna får på en sajt eller i en mobilapp. De uppkopplade provrummen spås bli en stor trend som vi kommer att få se hos större detaljhandelskedjor inom snar framtid.

    Vi hjälper retailföretag att förbli relevanta

    #5 Personalisering genom data

    Idag är personaliserade shoppingupplevelser något som många konsumenter vill ha. En undersökning som Accenture gjort visar att 56% av de tillfrågade är mer benägna att handla hos ett företag, både online och i butik, om företaget vet vad kunden heter. Men i många fall räcker det inte längre att företagen skriver kundernas namn i ett mejl, det krävs mer personalisering än så. Många företag använder sig av data baserade på konsumenternas föregående köp för att skapa erbjudanden eller innehåll som talar till den specifika kunden. I Acandos lojalitetsstudie svarade 45% av företagen att de använder sig av köphistorik just i det ändamålet. Det blir även vanligare att använda platstjänster för att förse kunderna med innehåll baserat på var de befinner sig.

    Ny teknik ger möjligheten att skapa produkter och upplevelser anpassade till varje konsument

    Att använda sig av köphistorik eller kundernas position är något som företagen i stort sett måste göra för att förbli relevanta, men det finns potential att göra ännu mer när det kommer till personalisering. Med hjälp av ny teknik finns möjligheten att utvinna data som kan användas för att skapa både individanpassade produkter och upplevelser. Ett exempel på ett företag som skapat ny teknik inom området är det svenska företaget Volumental. De har utvecklat en 3D-scanner som skapar exakta modeller av verkligheten. Volumentals kunder är främst företag som säljer skor och genom scannern kan företagen scanna av kundernas fötter och skapa exakta 3D-modeller. Förutom att skoförsäljaren kan hitta de rätta skorna ur sortimentet direkt i butiken, kan modellen även användas för att göra helt nya skor, skräddarsydda efter varje kunds mått. Modellerna kan dessutom delas på nätet, redigeras, laddas ner och användas i virtuella modeller. I längden kan företagen använda sig av kundernas mått och utefter dem skapa skräddarsydd marknadsföring.

    Hör gärna av dig!

    Vi är alltid intresserade av att höra mer om dina utmaningar.

    Fredrik Erbing fredrik.erbing@acando.com +46 (0)73-021 12 69

    Eller vill du bli kontaktad?


    Ange en korrekt e-post adress.